15 آوریل 2024 - با پایان یافتن عرضه ی Levemir در آمریکا، و عدم دسترسی به آن در سایر کشورها، افراد مبتلا به دیابت چندین جایگزین مانند تغییر به سایر انواع انسولین طولانی الاثر یا استفاده از پمپ انسولین، دارند.

توزیع لومیر- آنالوگ انسولین طولانی الاثر محبوب تولید شده توسط Novo Nordisk- امسال در ایالات متحده متوقف می شود. این اعلامیه که در نوامبر 2023 اعلام شد، برای افرادی که به این دارو اعتماد داشتند و آن را بهترین انتخاب برای مدیریت دیابت خود می‌دانستند، تعجب آور بود.

تأثیر گسترده بر افراد مبتلا به دیابت

از بین تمام محصولات انسولین طولانی الاثر،Levemir  کوتاه ترین مدت تاثیر را با گزینه ای برای تجویز یک یا دو بار در روز برای مطابقت با نیازهای انسولین پایه، داشت. انعطاف‌پذیری تنظیم دوز مکرر باعث شد که این گزینه توسط برخی افراد، ترجیح داده شود.

تغییر از Levemir به یک انسولین طولانی الاثر دیگر

برای جایگزینی Levemir، افراد مبتلا به دیابت چندین گزینه برای برنامه ریزی تغییر درمان خود دارند. به طور کلی، این موارد شامل تغییر به نوع دیگری از فرمولاسیون انسولین طولانی الاثر یا استفاده از پمپ انسولین برای پوشش نیازهای پایه با انسولین سریع الاثر است.

تعدادی انسولین طولانی‌الاثر آماده ی مصرف که در ادامه آورده شده است، ممکن است گزینه‌های ایده‌آلی برای کسانی باشد که به Levemir دسترسی ندارند:

لانتوس (گلارژین)

لانتوس، یک انسولین با غلظت 100 یونیت(100 واحد در میلی لیتر) است که حدود 1-2 ساعت پس از مصرف شروع به کار می کند و در بیشتر 24 ساعت باقی مانده به کار خود ادامه می دهد. Lantus که برای استفاده به صورت تزریقی یک بار در روز طراحی شده است، از سال 2000 وارد بازار شده است و بنابراین دارای طولانی ترین سابقه ایمنی در مقایسه با سایر انسولین های طولانی مدت است.

ترسیبا (دگلودک)

ترسیبا در فرمولاسیون های 100 یونیتی و 200 یونیتیموجود است و مدت زمان آن حتی بیشتر ازToujeo  است و تا 42 ساعت در بدن دوام می آورد. Tresiba برای اولین بار در سال 2015 مورد تایید قرار گرفت و برای کودکان یک ساله و بزرگتر در سال 2016 تایید شد. این دارو یک بار در روز تجویز می شود و می توان آن را در هر زمانی از روز برای بزرگسالان و هر روز در همان ساعت برای کودکان مصرف کرد.

انسولین باساگلار (گلارژین)

باساگلار(U-100) در سال 2015 تایید شد. این یکی دیگر از فرمولاسیون انسولین گلارژین است که مشخصات فعالیتی بسیار مشابهی با Lantus دارد. Basaglar نتایج مشابهی در مدیریت قند خون دارد و به عنوان یک انسولین بیوسیمیلار باLantus در نظر گرفته می شود.

انسولین Semglee (glargine-yfgn)

انسولین Semglee (U-100)، یکی دیگر از گزینه‌های انسولین روزانه است و اولین انسولین بیوسیملار تولید شده می باشد. نمایه فعالیت Semglee که در سال 2021 تأیید شد، کاملاً با Lantus مطابقت دارد. این یک محصول بیولوژیکی قابل تعویض با Lantus در نظر گرفته می شود، به این معنی که مطالعات تحقیقاتی هیچ تفاوت معنی داری بین این دو محصول پیدا نکردند.

از آنجایی که Semglee نسبتاً در بازار جدید است، مشخصات ایمنی آن هنوز در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 کمتر از 6 سال و برای جمعیت کودکان دیابت نوع 2 نشان داده نشده است.

انسولین  Toujeo(گلارژین  U-300)

انسولین Toujeo، مورد تایید FDA در سال 2015، با Lantus یکسان است، اما یک نسخه ی با غلظت بیشتر است. 300 یونیت، به این معنا است که 3 برابر بیشتر از Lantus و Basaglar در هر میلی لیتر واحد انسولین دارد. در نتیجه توژئو نسبت به لانتوس ماندگاری پایدارتر و طولانی تری دارد.

انسولین Toujeo، در شش ساعت اول تزریق شروع به کار می کند، تقریباً 24 ساعت پس از تزریق یک پروفایل ثابت را حفظ می کند و تا 36 ساعت به کار خود ادامه می دهد. مدت زمان الاثر طولانی تر آن می تواند انعطاف پذیری در زمان تزریق روزانه ارائه دهد. توژئو، معمولاً یک بار در روز تزریق می شود.

استفاده از پمپ انسولین

گزینه ی دیگر برای کسانی که در حال حاضر از Levemir طولانی الاثر استفاده می کنند، تغییر به پمپ انسولین و قطع کامل استفاده از انسولین پایه است. این گزینه می‌تواند به کسانی که از پروفایل کوتاه‌تر لومیر بهره می بردند این امکان را بدهد تا نیازهای انسولین خود را در تمام ساعات شبانه‌روز با دقت بیشتری نسبت به استفاده از سایر انسولین های طولانی الاثر تنظیم کنند .

پمپ های انسولین با ارائه مقادیر دقیق انسولین سریع الاثر هر 3 تا 5 دقیقه برای مطابقت با نیازهای شبانه روزی انسولین کار می کنند و برای تجویز بولوس برای وعده های غذایی و دوزهای اصلاحی استفاده می شوند.

پمپ های مختلفی وجود دارد: دارای تیوب (Tandem، Medtronic، BetaBionics) و بدون تیوب (Insulet). بسیاری از محصولات همچنین می توانند با یک مانیتور مداوم قند خون (CGM) مناسب ادغام شوند تا تحویل انسولین را خودکار کنند.

اقدامات بعد از جایگزینی انسولین لومیر

1. گزینه ها را بررسی کنید

بدون شک درک داروهای جایگزین یا روش های جایگزین موجود، مرحله ی اول در ایجاد تغییر درمانی است. در نظر بگیرید که چه چیزی ممکن است با سبک زندگی شما بهتر عمل کند و با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در این مورد مشورت کنید.

آگاهی از تجربیات زندگی افراد مبتلا به دیابت که از محصولات مختلف استفاده کرده اند نیز دیدگاه های مهمی را ارائه می دهد. گروه‌ها و انجمن‌هایی در رسانه‌های اجتماعی زیادی وجود دارند که به زندگی با دیابت اختصاص داده شده‌اند که در آن افراد تجربیات خود را در مورد پمپ‌ها، CGMها و انسولین‌های خاص به اشتراک می‌گذارند.

2. بررسی پوشش بیمه ای درمان جدید

هنگامی که ایده ای در مورد انسولین یا پمپ مورد نظر خود دارید، در مورد پوشش بیمه ای آن تحقیق کنید. بسیاری از برنامه های بیمه ی تکمیلی دارای لیست داروهای تجویزی هستند که در آن می توانید بررسی کنید که آیا انسولین خاصی ترجیح داده می شود یا تحت پوشش قرار می گیرد. برای پمپ های انسولین، وب سایت های شرکت های بیمه اغلب گزینه ای برای بررسی پوشش شما دارند.

اگر مطمئن نیستید که چیزی تحت پوشش است یا تا چه حد، تماس با شرکت بیمه ارزش سرمایه گذاری را دارد تا گزینه ها و هزینه واقعی از جیب خود را زودتر درک کنید. اگر چیزی که ترجیح می‌دهید تحت پوشش قرار نگرفته یا به اندازه کافی پوشش داده نمی‌شود، با پزشک خود همکاری کنید تا مجوز قبلی برای محصولات مورد نظر خود را دریافت کنید. همچنین، برنامه های صرفه جویی در هزینه ی محصول خاص را که ممکن است در دسترس باشد، بررسی کنید.

3. یک اجرای آزمایشی را در نظر بگیرید

پزشک شما ممکن است بتواند نمونه‌هایی از یک انسولین خاص را برای شما فراهم کند تا ببیند آیا این انسولین برای شما مناسب است یا خیر. هنگام در نظر گرفتن یک پمپ، برخی از تولید کنندگان نمونه های آزمایشی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، آزمایش 30 روزه ی Omnipod DASH. پزشک شما همچنین ممکن است چندین پمپ داشته باشد که می‌توانید در مطب با آنها کار کنید تا تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب است.

منبع:

https://diatribe.org/switching-away-levemir-what-are-options